סיכוי-אופוק לשוויון ושותפות (ע"ר)

רשויות מקומיות ערביות

הכנסות הרשויות הערביות נמוכות משמעותית משל היהודיות כתוצאה מעשרות שנים של אפליה - כתוצאה, גם איכות השירותים לתושבים נפגעת משמעותית

בקצרה

בישראל קיימים פערים גדולים באיכות השירותים שהרשויות המקומיות מספקות לתושביהן. זאת כתוצאה של חוזק הרשויות והיכולות הכלכליות שלהן, שמושפעות בעיקר מגובה ההכנסות העצמיות של הרשויות. ההכנסות העצמיות של הרשויות הערביות נמוכות משמעותית מאלה של היהודיות כתוצאה מעשרות שנים של אפליה בתקציבי פיתוח ובמשאבי קרקע – לרבות כוח אדם, תקציבים וקרקעות – שהובילה לפגיעה אנושה ברמת השירותים לאזרח ביישוב ערבי ובאיכות החיים ביישובים הערביים בכלל. לאור זאת, איכות השירותים שהיישובים הערביים נותנים לתושביהם היא לרוב נמוכה אובייקטיבית, ונמוכה משמעותית בהשוואה לרשויות יהודיות. סיכוי-אופוק פועלת בשיתוף פעולה עם ועד ראשי הרשויות הערביות וארגונים שותפים ומול משרדים ממשלתיים, במספר אפיקים מקבילים להגדלת פוטנציאל ההכנסות של הרשויות המקומיות הערביות, בראש ובראשונה באמצעות הגדלת הגדלת שטחי השיפוט שלהן והכנסותיהן מארנונה עסקית וממשלתית תוך חיזק כוח האדם המקצועי בהן.

  • סך ההכנסות העצמיות של הרשויות המקומיות הערביות, שבשטחן מתגוררים כ-14.4% מאזרחי מדינת ישראל עומד על כ-4% בלבד מכלל ההכנסות העצמיות של הרשויות המקומיות בישראל
  • לרשויות היהודיות בעשירונים הנמוכים (1-5) יש לפחות פי 3 שטחים מניבים מרשויות ערביות באותם עשירונים – 9.7 מ"ר לעומת 2.8 מ"ר.
  • ההכנסה לתושב ברשויות יהודיות גבוהה פי 1.6 מההכנסה לתושב ברשויות הערביות
  • רשויות יהודיות מקבלות 60.8% מההכנסות מארנונה ממשלתית לעומת 0.4% בלבד ברשויות ערביות (השאר הולך לרשויות מעורבות)

מה הבעיה?

בישראל קיימים פערים גדולים באיכות השירותים שהרשויות המקומיות מספקות לתושביהן. זאת כתוצאה של חוזק הרשויות והיכולות הכלכליות שלהן, בדגש על סוגיית ההכנסות העצמיות של הרשויות. לאור האמור, איכות השירותים שהיישובים הערביים נותנים לתושביהם היא לרוב נמוכה אובייקטיבית, ונמוכה משמעותית בהשוואה לרשויות יהודיות. זאת כתוצאה מאפליה ארוכת שנים במשאבים – לרבות כוח אדם, תקציבים וקרקעות שהובילה לפגיעה אנושה ברמת השירותים לאזרח ביישוב ערבי ובאיכות החיים ביישובים הערביים בכלל. 

שטח השיפוט של 79 הרשויות המקומיות הערביות בישראל מהווה כ-3.4 אחוזים בלבד משטח המדינה, כתוצאה מהפקעות קרקע רבות בעשורים הראשונים לקיום המדינה, ואי הקצאה מספקת של קרקעות בעשורים שלאחר מכן, אך מתגוררים בו 1.3 מיליון איש, כ-14 אחוז מאזרחי המדינה. המחסור החמור בקרקעות מדינה, ומבנה הבעלויות על הקרקע ביישובים הערביים, בנוסף לחסמים כלכליים ובירוקרטיים רבים אחרים, מגביל משמעותית את יכולתן של הרשויות הערביות להקים אזורי מסחר ותעשייה בשטחן, וכתוצאה מכך, לרשויות ערביות יש הרבה פחות שטחי תעשייה ומסחר בהשוואה לרשויות מקומיות יהודיות.

למצב זה השפעה מכריעה על גובה ההכנסות של הרשויות המקומיות. בשנת 2018 עמדו הכנסות הרשויות המקומיות בישראל על כ-86 מיליארד ש"ח. הרשויות המקומיות הערביות, אשר בהן מתגוררים כ-14 אחוז מאזרחי מדינת ישראל, עמדו באותה שנה על כ-8.3 מיליארד ש"ח בלבד, פחות מ-10 אחוז מהכנסות הרשויות המקומיות בישראל. תשלומי הארנונה הם מקור הכנסה משמעותי של השלטון המקומי, ועיקרם מגיע משטחי מסחר, מפעלים, אזורי תעסוקה ומבנים בבעלות המדינה. על פי דו"ח של מכון המידע ומחקר של הכנסת, הפערים בהכנסות מארנונה עסקית הם אחד ההסברים המרכזיים לחולשה הכלכלית של הרשויות הערביות ולתלות שלהן במענקי איזון של המדינה – תקציבים שהממשלה מעניקה לרשויות המקומיות לפי פרמטרים מסויימים ואשר נועדו לאפשר לרשויות לספק לתושביהן שירותים מינימליים.

מחקר שפרסמנו בעמותת סיכוי-אופוק ביחד עם מרכז אינג'אז ב-2022 חשף כי ההכנסה לתושב ביישובים היהודים גדולה ב60% מזו שביישובים הערביים, ושהפערים בהכנסות משפיעים באופן ישיר על יכולת הרשויות לספק שירותים מגוונים ואיכותיים לתושביהן. 

 

+ התושבים הערבים נפגעים ראשונים

תושבי היישובים הערביים נפגעים מכך ישירות, בכך ששירותים שונים שהם מקבלים מהרשות המקומית הם בכמות ואיכות נמוכה יותר מאלו שמציעים ביישובים יהודיים. למשל, בתחום החינוך: בגלל ההכנסות הנמוכות יותר של הרשויות הערביות הן יכולות להשקיע פחות מחצי מהרשויות היהודיות על כל תלמיד - זה אומר פחות מחשבים וציוד בכיתה, פחות תוכניות העשרה ועוד.

קראו עוד

+ הסיבות לפער בין רשויות ערביות ליהודיות

הפער בהכנסות העצמיות לא נובע ברובו מהפערים בגביית ארנונה למגורים. למעשה, מרבית האזרחים הערבים משלמים ארנונה (75%) ושיעור הגבייה נמצא במגמת עלייה יותר מעשור. גם אם שיעור הגבייה היה זהה לזה שברשויות היהודיות (94%), עדיין רק כשליש מהפער בהכנסות היה נסגר, ו-65% מהפער היה נותר - יותר מ-1.5 מיליארד ש"ח.

קראו עוד

הסיבה העיקרית לפערים היא שלרשויות היהודיות יש פי 8 הכנסות מארנונה עסקית מאשר לרשויות הערביות. כתוצאה מאפליה ארוכת שנים שבעקבותיה סובלות הרשויות הערביות ממחסור חמור במשאבים ובקרקעות, לרשויות הערביות אין מספיק "שטחים מניבים" – שמשלמים ארנונה עסקית גבוהה, כמו שטחי תעשייה, תעסוקה, תיירות ומסחר. המחקר מראה שלרשויות היהודיות בעשירונים הנמוכים (1-5) יש לפחות פי 3 שטחים מניבים מרשויות ערביות באותם עשירונים – 9.7 מ"ר לעומת 2.8 מ"ר. כתוצאה, לרשויות הערביות יש שמינית בלבד מההכנסות מארנונה עסקית לעומת היהודיות.

המחסור בארנונה עסקית נובע בין השאר מהעדר שטחים לפיתוח אזורי מסחר, זאת בשל שטחי השיפוט המצומצמים והמחסור בהקצאת תקציבים, בנוסף למיעוט בקרקעות מדינה ובעיות נוספות. בסך הכל, רק 2% מהארנונה העסקית בישראל מגיעה לרשויות הערביות. החברה הערבית סבלה לאורך השנים מאפליה קשה שהובילה למחסור בשטחים מניבים ובשל כך למצוקה כלכלית ברשויות המקומיות. על מנת לתת מענה חלקי לפער זה ובמטרה לקדם חלוקה שווה יותר של כספים אלו על מדדים שונים, הקימה המדינה ב-2016 את הוועדות הגיאוגרפיות, אשר בסמכותן לבצע שתי פעולות עיקריות: לשנות גבולות שיפוט בין רשויות מקומיות שכנות, ולחלק מחדש הכנסות מאזורים מניבים (כמו לדוגמא אזורי תעשייה, מסחר, שירותים, בסיסי צבא, מחצבות ועוד) בין רשויות סמוכות. למנגנון זה יש פוטנציאל לייצר תיקון חלקי לאפליה ארוכת השנים בתחום, אך נכון להיום, על אף שהועדות מייצרות לעיתים חלוקה מחודשת של משאבים, בשל סרבולים בירוקרטיים והטיות פוליטיות, הן עדיין רחוקות מלייצר את המענה בהיקף הדרוש לעומק האפליה.

פחות

+ המנגנונים הממשלתיים תורמים לאפליה בהכנסות הרשויות

בעיה נוספת שתורמת לפערים בהכנסות הרשויות היא שחלק גדול ממנגנוני התקצוב הממשלתיים של הרשויות המקומיות מפלים את הרשויות הערביות - החל ממענקי האיזון ועד לתקציבים ממשרדי הממשלה. למשל, בתקציבים המגיעים ממשרדי החינוך והרווחה, הפערים מועצמים בגלל שיטת המאצ'ינג המתנה תקציבים ממשרדי הממשלה בכך שהרשות תקצה גם סכום מסוים מתקציבה - ובכך נותן עדיפות לרשויות עשירות על עניות. כך יוצא למשל שהתקציב שמעביר משרד הרווחה לרשויות יהודיות למטופל, גבוה יותר מפי 2 מזה המועבר לרשויות הערביות. למעשה, 12% בלבד מתקציבי משרד הרווחה המועברים לרשויות המקומיות מגיע לרשויות הערביות (779 מיליון), למרות שגרים בהן 24% ממטופלי הרווחה.

קראו עוד

בבעלותה של מדינת ישראל נכסים ושטחים רבים, הנמצאים בתחומי השיפוט של הרשויות המקומיות כמו בתי חולים, בסיסים צבאיים ומשרדי ממשלה. בדומה לגופים פרטיים, מחויבת המדינה בתשלום ארנונה לרשויות אשר בשטחן נמצאים מוסדותיה. ארנונה זו, מהווה מקור הכנסה משמעותי עבור רשויות שבשטחן נמצאים מוסדות אלו. עם זאת, פריסתם של המוסדות הממשלתיים במרחב אינה שווה: בחלק מהרשויות יש מוסדות ממשלתיים רבים ואילו ברשויות אחרות אין מוסדות ממשלתיים כלל. במשך שנים, רשויות שבהן הוקמו ופעלו מוסדות ממשלתיים זכו בתוספת הכנסה משמעותית מכספי המדינה ואילו רשויות שבהן לא היו מוסדות ממשלתיים לא זכו בתוספת זו. כך, רשויות יהודיות מקבלות 60.8% מההכנסות מארנונה ממשלתית לעומת 0.4% בלבד ברשויות ערביות (השאר הולך לרשויות מעורבות). בשנת 2016 המדינה אימצה המלצת מדיניות של סיכוי-אופוק והקימה את הקרן לצמצום פערים על מנת לתת מענה לפער זה ובמטרה לקדם חלוקה שווה יותר של כספים אלו על מדדים שונים.

פחות

+ הקרן לצמצום פערים

הקרן נועדה לחלק מחדש את הכנסות הרשויות המקומיות מארנונה על מתקנים בבעלות המדינה - כמו בתי חולים, בסיסים צבאיים ומשרדי ממשלה. אולם, תקציבי הקרן קטנים מדי מכדי שיוכלו להביא לסגירה של הפערים בחלוקת הארנונה הממשלתית בין רשויות מקומיות יהודיות וערביות. בנוסף, חלק מהקריטריונים שעל בסיסם פועל מנגנון החלוקה של מענקי הקרן מפלים את הרשויות הערביות.

קראו עוד

סוגיה נוספת היא כוח האדם ברשויות המקומיות הערביות, אשר סובלות, כתוצאה מאפליה ארוכת שנים, מחוסר בכוח אדם מיומן ומקצועי עם הכשרה מתאימה ואוריינות טכנולוגית הרלוונטית לימינו. למצב זה השלכות מרחיקות לכת על איכות השירותים הניתנים לאזרח ועל היכולת של הרשות לתכנן תהליכי תכנון ארוכי טווח. בחמש השנים האחרונות החלה השקעה מבורכת בהקשר זה ונוספו לחלק מהרשויות מספר תפקידים חשובים, אולם התהליך עוד בתחילתו והוא נתקל בלא מעט חסמים ועל מנת לשנות משמעותית את המצב נדרשת השקעה הרבה יותר רחבה וגדולה ומתמשכת במשאבים ובכוח אדם לרשויות.

אנו בסיכוי-אופוק פועלים לטובת קידום צדק חלוקתי ולטובת צמצום וסגירת הפערים הגדולים שנוצרו בין רשויות יהודיות לערביות במשך שנים רבות. בנוסף אנו פועלים על מנת לשפר ולחזק את כוח האדם ברשויות המקומיות באמצעות הוספת תקנים, הקמת פורומים מקצועיים וליווי מקצועי והכשרות לעובדים.

פחות

יותר לעומק

+ בגלל האפליה בשטחי מסחר, תעשייה ועסקים - לרשויות הערביות אין משאבים

93% מהקרקעות בישראל הן בבעלות המדינה, בעוד ששאר האדמות הן בבעלות פרטית. לאדמות מדינה יש חשיבות מיוחדת משום שעליהן יותר קל לבנות מבנים ותשתיות לטובת כלל הציבור כמו מרכזי מסחר ותעסוקה, בתי ספר, כבישים וקופות חולים. ביישובים הערביים בישראל ישנו מחסור חמור של אדמות מדינה - רק כ-2% מהאדמות הנמצאות בתוך גבולות השיפוט של היישובים הערביים הינן בבעלות המדינה.

קראו עוד

מצב זה משפיע בין השאר על הרשויות המקומיות במחסור בשטחים לפיתוח והיעדר מקומות שבהם ניתן יהיה להקים או להרחיב אזורי תעסוקה ומסחר, ומותיר מצב בו רשויות תלויות בבעלי קרקעות פרטיים על מנת להקים אזורים מניבים. לאזורי התעסוקה – הכוללים חנויות, משרדים ומפעלים – ישנה חשיבות מיוחדת עבור הרשויות המקומיות משום שהם מקור חשוב להכנסות מארנונה, המהוות את מקור משמעותי לתקציבי הרשות המקומית.

הוועדות הגיאוגרפיות שהקים משרד הפנים הן אחד הכלים שיכולים לעשות שינוי שיאפשר יותר שטחי מסחר ותעסוקה לרשויות הערביות. אמנם המנגנון מסורבל ופוליטי, אבל ככל שהבקשה מקצועית יותר – יש לה יותר סיכויים להתקבל, לכן אנו בסיכוי-אופוק כתבנו מדריך שמאפשר לשפר את הבקשות.

פחות

+ תושבים ערבים משלמים ארנונה - אבל ארנונה למגורים לא מספיקה

תשלומי הארנונה הם מקור הכנסה משמעותי ביותר לשלטון המקומי. ניתוח שערכנו בשנת 2018 הראה כי בשנה זו גבו הרשויות המקומיות בישראל 25.5 מיליארד ש"ח מארנונה. לעומת זאת, הרשויות הערביות, שבשטחן חיים כ-14.4% מאזרחי המדינה גבו באותה שנה 931 מיליון ש"ח בלבד. כלומר, רק 3.6% מהכנסות הרשויות המקומיות מארנונה בשנת 2018 נכנסו לקופת הרשויות המקומיות הערביות. מניתוח ההכנסה הממוצעת מארנונה לנפש עלה כי באותה שנה עמדה ההכנסה הממוצעת לתושב בישראל על כ-2,845 ש"ח, פי 4 מההכנסה הממוצעת ברשויות הערביות, אשר עמדה על 706 ש"ח בלבד.

קראו עוד

באופן כללי, ככל ששיעור ההכנסות של רשות מקומית מארנונה שלא ממגורים (עסקית, מסחרית, ממשלתית) גבוה משיעור ההכנסות שלה מארנונה ממגורים, כך ההכנסות העצמיות שלה גבוהות יותר והחסינות הפיננסית שלה גבוהה יותר. וזה בגלל שהתעריף לארנונה שהיא לא למגורים בדרך כלל גבוה יותר מתעריף ארנונה למגורים, בנוסף לכך ששטחי מגורים הם שטחים שעליהם לרשות המקומית לרוב יש יותר הוצאות (במתן שירותים ותשתיות) מהכנסות, וחיוב הגביה לגביהם יחסית נמוך יותר. אך ברשויות הערביות, רוב חיובי הארנונה (68%) מקורם בארנונה ממגורים (לעומת ארנונה עסקית, לדוגמה), לעומת זאת, ברשויות היהודיות, רק 44% מההכנסות שלהן הוא מארנונה למגורים.

גובה ההכנסות של רשות מקומית מארנונה למגורים מושפע מגורמים שונים. הגורמים המשפיעים ביותר הם גודל השטח והתעריף למטר רבוע. עם זאת, ישנם גורמים נוספים שיכולים להשפיע על גובה ההכנסות כמו לדוגמא ריבוי נזקקים. מכיוון שנזקקים זכאים להנחות ולפטורים מתשלום הארנונה, אז יישוב שבו יש ריבוי נזקקים הכנסותיו יהיו נמוכות יותר.

צריך לזכור שלרשויות עניות הרבה יותר קשה לגבות ארנונה, כי לחלק ניכר מהתושבים תשלומי הארנונה מהווים מעמסה כלכלית קשה. ישנן גם משפחות הזוכות להנחות בארנונה בשל מצב כלכלי ייחודי כגון עוני, מחלה, נכות או מצב משפחתי. על כן, ביישובים עם דירוג חברתי כלכלי נמוך, צפוי שיעור גבוה יותר של זכאים להנחות. רוב הרשויות הערביות הן עניות (שייכות לעשירונים 1-3) ו-49% מהאזרחים הערבים נמצאים מתחת לקו העוני – לכן לתושבים רבים יש הנחה בארנונה עד פטור מלא. על אף ההנחות, בשל מצבן הכלכלי לעיתים תשלום ארנונה מהווה נטל גדול יותר עבור משפחות אלה, ולכן, המאמצים שהרשות המקומית נדרשת להשקיע בגבייה, הם גדולים יותר בהתאמה.

שיעור הגבייה של הרשויות הערביות הוא נמוך משל הרשויות היהודיות. יתכן כי איכות השירותים הירודה שקיבלו התושבים לאורך השנים, העדר האמון של התושבים במערכת, מחסור במנגנוני גבייה וחולשתם הכלכלית של התושבים משפיעה על פערי הגבייה בין רשויות יהודיות וערביות מוחלשות. עם זאת, לאורך השנים האחרונות היתה עלייה של 9% באחוזי הגבייה של הרשויות הערביות – מ-64% בשנת 2011 ל-73% בשנת 2018. זאת, בעוד שיעור הגבייה ברשויות יהודיות במעמד סוציו-אקונומי דומה (1-5) עמד על 94%. את המגמה של המשך הצמצום בפערי הגביה חשוב להמשיך, וזהו תפקידן ואחריותן של הרשויות המקומיות הערביות לעשות זאת.

אולם הפער בין שיעורי הגבייה של הארנונה למגורים הוא אינו הגורם העיקרי להבדלים בתקציבי הרשויות המקומיות. ניתוח שערכנו העלה כי גם אם שיעור הגבייה של הרשויות הערביות היה זהה לשיעור הגבייה של הרשויות היהודיות, עדיין היה חסר להן יותר מ-1.5 מיליארד ש"ח כדי להשוות את רמת ההכנסות מארנונה. כלומר, הפערים נובעים בחלקם הגדול מפוטנציאל החיוב הנמוך ברשויות הערביות, כתוצאה ממחסור בשטחים מניבי הכנסה מארגנונה שלא למגורים.

פחות

+ העדר משאבים - העדר שירותים לתושב

איכות השירותים שהרשויות יכולות לספק לתושביהן תלויה באופן הדוק בהכנסות שלהן. כיוון שההכנסות של הרשויות המקומיות הערביות מהוות כ-10 אחוז בלבד מההכנסות של הרשויות המקומיות בישראל, גם ההוצאות של הרשויות הערביות נמוכות בהתאמה; ישובים יהודיים מצליחים להוציא על שירותים לתושבים שלהם כמעט פי 1.5 יותר לעומת ישובים ערביים. בעוד שברשויות הערביות ההוצאה לנפש בשנת 2018 עמדה על 5,403 ש"ח ברשויות היהודיות היא עמדה על 7,914 ש"ח - פער של 2,511 ש"ח לנפש.

קראו עוד

מציאות זו משפיעה על השירותים שמקבלים התושבים בשלל תחומים. כך למשל בשנת 2018 עמד ממוצע ההוצאה לתלמיד לשנה במסגרות חינוך ברשויות היהודיות על 19,096 ש"ח בעוד שברשויות הערביות הוא עמד על 10,957 ש"ח בלבד – פער של 8,139 ש"ח לתלמיד. מצב דברים זה מחריף ברשויות מוחלשות – השוואה שערכנו בין רשויות ממעמד סוציו-אקונומי מוחלש 1-5, הראתה כי ההוצאה לתלמיד בתחום החינוך ברשויות הערביות מהווה רק כמחצית מההוצאה ביחס לרשויות היהודיות באותו דירוג.

מצב דומה קיים גם בשירותי הרווחה, אשר נועדו לקדם את רווחת הפרט והמשפחה ולתת לאנשים עם מוגבלויות או אנשים בסיכון את הרשת שתאפשר חיים בכבוד. בשנת 2018 עמד ממוצע ההוצאה למטופל רווחה ברשויות יהודיות על 5,704 ש"ח, לעומת 2,727 ש"ח בלבד ברשויות הערביות, לפי מחקר שערכנו. התקציבים שהוקצו לרשויות הערביות ממשרד הרווחה עמדו בשנת 2018 על 768 מיליון ש"ח, כ-13% בלבד מתקציבי משרד הרווחה לכלל הרשויות המקומיות בישראל וזאת למרות שבשטחן של הרשויות הערביות חיים כ-24% ממטופלי הרווחה.

המשמעות היא שהתושבים הערבים מקבלים שירותים פחות טובים למשפחות במצוקה, זוכים לטיפול פחות טוב בבעלי מוגבלויות, סובלים מהיעדר במסגרות לנוער בסיכון וחיים במצב של מחסור תמידי בשירותים סוציאליים לטיפול בנפגעי נפש והתמכרויות. מצב דברים זה נכון גם לגבי שירותי החינוך המתבטאים בבתי ספר פחות מושקעים, מבנים ישנים יותר, כיתות צפופות יותר, מורים נטולי הכשרה ומתקני לימוד לקויים יותר.

תקציבי הרשויות משפיעים באופן ישיר גם על שירותי הניקיון, התאורה, התחזוקה פיזית והנוי ברשויות המקומיות וכך מקבלים התושבים הערבים תשתיות במצב ירוד יותר עם רחובות מלוכלכים, מחסור במדרכות ומדרכות לקויות, מעברי חצייה משובשים, גינות ציבוריות מוזנחות וכן תדירות נמוכה יותר של פינוי אשפה וניקוי וכן פחות מתנ"סים, גני שעשועים, מגרשי ספורט או מסלולי הליכה.

פחות

+ הרשויות הערביות סובלות ממחסור בכוח אדם - ואיכות השירותים לתושב נפגעת

אחד הגורמים המשפיעים ביותר על איכות החיים של האזרחים במדינה הוא כוחה הכלכלי ומידת עצמאותה של הרשות המקומית שבה הם מתגוררים. אולם, במקרה של הרשויות הערביות מדובר בגוף מוחלש ומוזנח יחסית לרשויות היהודיות. הפערים העצומים בהכנסות העצמיות ובתקציבים הממשלתיים בין רשויות יהודיות וערביות, מייצרים גם מחסור חמור בכוח אדם ברשויות הערביות. מחסור זה בכוח אדם מביא להשלכות ארוכות טווח על יכולתן לדאוג לרווחת התושבים. שאלון שערך משרד הפנים בקרב הרשויות המקומיות הערביות העלה כי ברובן לא קיימות מחלקות כגון פיתוח כלכלי, חברה כלכלית, שיפור פני הרשות, דוברות ותיירות. בנוסף, הרשויות דיווחו על מחסור בעובדים תקניים בכל המחלקות, לרבות במחלקות ההנדסה, הרווחה, החינוך והתברואה. למעלה מ־80% מהרשויות ציינו כי אין להן תוכנית לפיתוח כלכלי.

קראו עוד

המחסור החמור בכוח אדם משפיע לא רק על יכולתן של הרשויות לתת מענה לצרכים היומיומיים והבסיסיים שלהן אלא גם, ואף בעיקר, על יכולתן לבנות אסטרטגיה ארוכת טווח להתפתחות והשקעה בתחומים כמו תעסוקה, חינוך, בריאות ותחבורה. כלומר, לא רק שהרשויות המקומיות הערביות סובלות ממחסור בכוח אדם שיאפשר להן להתמודד עם אתגרי היום-יום, אלא שאין להן את המשאבים הבסיסיים ביותר לתכנון אסטרטגי ארוך-טווח.

המחסור הגדול בעובדים מייצר מצב בו רשויות מקומיות ערביות נאלצות לפעול ללא מחלקות שלמות שתפקידן להתמחות בקידום תחומים מורכבים בתוך הרשות כמו מנהלת אזורי תעשייה, מנהלת התחדשות עירונית, מנהלת תחבורה או מנהלת תשתיות. אולם בעיית כוח האדם איננה רק סוגייה של מספר העובדים ברשות המקומית, אלא גם של מידת הליווי וההכשרה שהעובדים הקיימים זוכים לה. גם כאשר קיים תקן לתפקיד מסוים בתוך הרשות המקומית, משרדי הממשלה אינם דואגים להכשרה וליווי מתאימים שיתנו בידיו של בעל התפקיד את הכלים לממש אותו על הצד הטוב ביותר.

סוגייה נוספת היא היעדר תשתית ומכשור מתאים לביצוע התפקיד. ברשויות ערביות רבות ישנם חוסרים בתשתיות פיזיות הנוגעות לסביבת עבודה ולמכשור כמו תוכנות דיגיטליות, מחשוב, ציוד משרדי וחדרי ישיבות. לדוגמה, ברשויות המקומיות הערביות חסר מאגר מידע גיאוגרפי (GIS) – מערכת מידע ממוחשבת המאפשרת ניהול מידע הנוגע לתשתיות בישוב כמו ניקוז, ביוב, נגישות, חשמל וכו'. מאגר מידע זה נדרש במקרים רבים על מנת לאפשר את עבודתה השוטפת של מחלקת ההנדסה באספקת מידע להיתרי בנייה ולניהול הביצוע של התשתיות בשכונה.

בשנים האחרונות חלחלה בקרב משרדי הממשלה ההבנה כי כוח האדם ברשויות המקומיות הינו קריטי על מנת לשפר את יכולתן למצות תקציבים, להתפתח ולספק שירותים לתושבים. בעקבות זאת, במסגרת החלטות ממשלה 922 ו-550 לפיתוח חברתי-כלכלי בחברה הערבית, נפתחו בחלק מהרשויות תקנים חדשים של בעלי תפקיד כמו ממונה תחבורה ציבורית, ממצה משאבים ומתכנן אסטרטגי. תקנים אלו נועדו לשפר את התחבורה הציבורית ביישובים הערבים הסובלת מהזנחה רבת שנים, לחדד את יכולתן של הרשויות המקומיות למצות את המשאבים הניתנים להן במסגרת החלטות ממשלה וכן לדאוג לתכנון אסטרטגי ארוך טווח למען הפיתוח העתידי של היישוב.

מדובר בתהליך חשוב ומבורך, אך גם הוא אינו פותר את הבעיות העמוקות הנובעות משנים ארוכות של הזנחה ואפלייה של הרשויות הערביות. ראשית, התקנים וההטבות הכלולים בתכניות ניתנו רק לרשויות גדולות שהצורך בהן היה אקוטי ומיידי, אולם רשויות קטנות רבות נותרו ללא מענה. אחוזי המשרה ודרגות השכר שנקבעו לתקנים החדשים לא אפשרו גיוס כוח אדם בהיקף ובאיכות הנדרשים, וגם אלו שגוייסו נאלצו לבצע את תפקידם מבלי שזכו למנגנון ליווי והכשרה מתאים שיאפשר להם למצות את הפוטנציאל הגלום בו.

פחות

איך אנחנו משפיעים?

+ הגדלת כוח האדם המקצועי ברשויות המקומיות!

אנו בסיכוי-אופוק פועלים על מנת לחזק את כוח האדם המקצועי ברשויות המקומיות הערביות, להגדיל את התקנים במחלקות הנדרשות ולהביא לגיוס כוח אדם מיומן ואיכותי יותר, בעל הכשרה מקצועית מתאימה ואוריינות טכנולוגית. בין היתר, קידמנו של תקנים חדשים שלא היו קודם במחלקות ההנדסה - ממוני תחבורה ציבורית ומתכננים אטסטרגיים, תקנים שתוקצבו בשנים האחרונות על ידי הממשלה לאחר שאימצה את המלצותינו. בנוסף, בעקבות הפעילות שלנו בשנים האחרונות הצלחנו להבטיח את האיוש של התקנים הללו באופן מיטבי, ובעקבות כך יזמנו, הקמנו ואנחנו ממשיכים להפעיל פורומים להכשרה מקצועית של אותם תקנים בשיתוף פעולה עם משרדי הממשלה הרלוונטיים והרשויות המקומיות.

קראו עוד

בנוסף, אנחנו פועלים מול הממשלה לקדם הקצאת תקנים נוספים במימון ממשלתי לרשויות. בעבודתנו מול משרדי הממשלה (משרד הפנים, משרד הבינוי והשיכון ומינהל התכנון), אנו מדגישים את החשיבות של חיזוק המחלקות ברשויות המקומיות, אשר סובלות ממחסור חמור בכוח אדם מיומן כמו מחלקות ההנדסה, הגזברות, הרווחה והגבייה.

בנוסף, סיכוי-אופוק תמכה בקידום תקן חדש לתפקיד ממצה משאבים ברשויות המקומיות הערביות, שאכן נכנס במסגרת החלטת המממשלה 922 לכמה רשויות. תפקידו של ממצה המשאבים הוא לשפר את ההכנסות התקציביות של הרשות באמצעות גיבוש אסטרטגיה למיצוי כלל המשאבים ברשות, מענה על מכרזים רלוונטיים ומעקב אחר קולות קוראים. סיכוי-אופוק לקחה חלק בהכשרתם של ממצי המשאבים החדשים ושיתפה עמם חומרים מקצועיים, ניירות עמדה ומחקרים שעשויים להיות רלוונטיים לעבודתם. קו זה המשיך בתכנית החומש הבאה, 550, שהקצתה תקציב של 180 מיליון ש"ח להשמה של כוח אדם ברשויות המקומיות ובוועדות המרחביות, להכשרות ולפיתוח יכולות מקצועיות. אנחנו עוקבים אחר הקצאת וניצול התקציבים ותומכים בפיתוח המיומניות של התקנים.

פחות

+ תיקון מנגנון הקרן לצמצום פערים תוביל להקצאת תקציבים גדולה יותר!

ב-2016 הקימה המדינה את הקרן לצמצום פערים במטרה לחלק מחדש את הכנסות הרשויות המקומיות מארנונה על שטחים בבעלות המדינה - כמו בתי חולים, בסיסים צבאיים ומשרדי ממשלה. בקרן יש 500 מיליון ש"ח אך במבחן התוצאה היא מעבירה את רוב הכסף לרשויות יהודיות, שגם המוחלשות שבהן חזקות משמעותית מהרשויות הערביות. ולכן, הקרן לא ממלאת את תפקידה בצמצום הפערים.

קראו עוד

הסיבה להקמת הקרן היא שהמדינה משלמת ארנונה גבוהה על מוסדות שלה (כמו בתי חולים, בתי משפט או משרדי ממשלה), אבל הארנונה הזו לא מתחלקת באופן שוויוני. כך לדוגמה, המוסדות האלה כמעט ולא מוקמים ביישובים הערבים. כך רשויות יהודיות הופכות לעשירות יותר מרשויות ערביות: למשל, בנוף הגליל יושבת קרית הממשלה מחוז צפון, והארנונה על משרדי הממשלה מעשירים את קופת העירייה. לעומתה בשפרעם – עיר בגודל דומה, אין מוסדות ממשלה – וכתוצאה מכך ומגורמים נוספים הכנסותיה נמוכות פי 2.5 (כ-70.5 מיליון לעומת כ- 188 מיליון, נכון ל-2017). לכן, הקמת הקרן שתחלק מחדש את ההכנסות מארנונה ממשלתית, היא מהלך נכון ומבורך שעשתה הממשלה.

מאז הקמת הקרן, זוכות רשויות מוחלשות ובתוכן רשויות ערביות רבות, בתוספת הכנסה משמעותית מהמדינה. אולם, גם התוספת הזו אינה יכולה לצמצם את הפערים הגדולים הקיימים כיום. בנוסף, חלק מהקריטריונים שעל בסיסם פועל מנגנון החלוקה של מענקי הקרן מפלים ומדירים את הרשויות הערביות.

לפי מחקר של סיכוי-אופוק, אינג'אז וועד ראשי הרשויות המקומיות הערביות, 4 מתוך 9 הקריטריונים של הקרן, שאחראים ליותר מ-40% מהכסף – מוטים לטובת רשויות יהודיות. למשל, קריטריון המודד את אחוז העולים שהיישוב קלט מקצה תקציבים לרשויות חזקות יחסית, כמו נתניה, אך כמובן לא לרשויות ערבית, שלא קולטות עולים. באופן דומה, הקריטריון המודד הגירה חיובית מפלה בפועל רשויות ערביות, הסובלות מאפליה קשה בתכנון, בהקצאת קרקעות ובפיתוח וכתוצאה עוזבים אותן יותר תושבים מאשר אלה שעוברים אליהן.

פחות

+ הגדלת תקציבי הרשויות המקומיות בעזרת חלוקת הכנסות!

חלק מהרשויות בישראל נהנות מקיומם של שטחים מניבים בתחומן - שטחים המייצרים רווח כלכלי לרשות המקומית באמצעות ארנונה. אולם לרשויות רבות אחרות, בהן הרשויות המקומיות הערביות, אין כמעט שטחים מניבים בתחומן.

קראו עוד

מנגנון הוועדות הגיאוגרפיות שיצר משרד הפנים עוסק בין היתר בחלוקת ההכנסות משטחים מניבים שנובעים ממתקנים ממשלתיים כמו בתי חולים, בתי סוהר, מחצבות או שטחי מסחר מרחביים. מנגנון זה מאפשר לרשויות מקומיות להגיש בקשה להתחלק בארנונה, גם אם המתקנים נמצאים על שטח של יישוב שכן.

כך למשל נעשה ביחס לבתי הזיקוק של חיפה, אשר אמנם יושבים על קרקע השייכת לעיריית חיפה, אולם הם נכס אזורי המניבים סכומי כסף גדולים שיכולים לתרום לכל האזור.

אנו בסיכוי-אופוק מאמינים כי מנגנון הוועדות הגיאוגרפיות עשוי להוות צעד משמעותי בדרך לצמצום הפערים הקיימים כיום בין רשויות יהודיות לערביות. לכן, אנו פועלים מול הרשויות המקומיות הערביות כדי לסייע להן בהגשת הבקשות למשרד הפנים באמצעות בנייה נכונה של הבקשה, ליווי בכתיבת הדו"ח ושיפור סיכויי ההצלחה שלה, ופועלים מול משרד הפנים כדי לשנות את הקריטריונים של הקרן לצמצום פערים המפלים את הרשויות הערביות וכדי שתהיה חלוקה הוגנת המצמצמת את הפערים בדיעבד.

פחות

+ הקצאה מתקנת של קרקעות!

אנו בסיכוי-אופוק מאמינים כי אחת הבעיות העיקריות שמובילות לצפיפיות ולחולשה הכללית של הרשויות המקומיות הערביות היא המחסור בקרקעות ביישובים הערבים. לכן, במקביל לדרישה לחיזוק הרשויות המקומיות בעזרת הגדלת התקציבים, תיקון מנגנוני ההקצאה ושיפור כוח האדם, אנו קוראים להגדלת שטחי השיפוט של הרשויות.

קראו עוד

שטח השיפוט של 79 הרשויות המקומיות הערביות בישראל, מהווה כ-3.4 אחוזים בלבד משטח המדינה. מצב זה מייצר בעייתיות רבה גם עבור הרשויות המקומיות, שמתקשות למצוא שטחי מסחר או לאזורי תעסוקה גדולים. כתוצאה מכך נוצר מצב מורכב שבו מקור ההכנסות של הרשויות אינו גדל והיכולת שלהן לספק שירותים הכרחיים כמו תיקון מפגעים בשטח הישוב, אספקת שירותי ניקיון, תחזוקת מבני ציבור ועוד רק יורדת.

בשנת 2016, הקים משרד הפנים 6 ועדות גיאוגרפיות, אשר בסמכותן לבצע שתי פעולות עיקריות: לשנות גבולות שיפוט בין רשויות מקומיות שכנות, ולחלק מחדש הכנסות מאזורים מניבים (כמו לדוגמא אזורי תעסוקה, מסחר, שירותים, בסיסי צבא, מחצבות ועוד) בין רשויות סמוכות (ראו עוד על כך בחלק הבא).

אנו בסיכוי-אופוק רואים במנגנון זה פתח משמעותי לחיזוק הפיתוח הכלכלי, המוניציפאלי והאורבני ביישובים הערביים. אנו מאמינים כי במידה ומנגנון זה יפעל באופן מיטבי, הוא יכול לייצר מענה חלקי לפתרון הבעיה האקוטית ממנה סובלים היישובים הערביים בשל אפליה ארוכת שנים: מחסור במקורות הכנסה עצמיים בשל המחסור בשטחים זמינים לפיתוח תעסוקה, מסחר ומגורים.

במסגרת פרויקט זה, אנו פועלים מול משרדי הממשלה ומוסדות התכנון השונים במטרה לתקן את המנגנון ולטייב את היכולת של היישובים הערביים לפעול במסגרתו. כחלק מעבודתנו אנחנו פועלים מול משרד הפנים כדי לתקן את הקריטריונים לקבלת החלטות מקצועיות של הועדות הגיאוגרפיות, שכיום מפלים את היישובים הערביים, כך שיותאמו למאפייניהם, ופועלים להגדלת השקיפות במנגנון העבודה של הועדות. לשם כך אנו כותבים ניירות עמדה, מקדמים מיפוי של אזורים פוטנציאלים לחלוקת הכנסות והרחבת גבולות שיפוט, מקיימים פגישות אדבוקציה עם משרדי הממשלה ומנגישים לרשויות המקומיות הערביות כלים שיאפשרו להן לעבוד באופן אפקטיבי מול המנגנון והגופים הרלוונטיים.

פחות

שאלות נפוצות



למה היישובים הערביים כל כך מקופחים?

איך המשאבים המצומצמים של הרשויות משפיעים על האזרח?

האם זה מוצדק לחלק מחדש את ההכנסות משטחי מסחר ותעשיה גם אם זה על חשבון רשויות חזקות?

תושבים ערבים משלמים ארנונה?

This website uses "cookies", that are sometimes necessary for data usage, monitoring, control, and service improvement. Continued browsing of the site constitutes consent to the terms and privacy policy detailed in the following link.
Accept
Silence is Golden