בקצרה
תחבורה ציבורית היא שירות בסיסי וכלי חיוני להגשמת הזכות לתנועה, ולצמצום וסגירה של פערים חברתיים וכלכליים בין תושבים ובין יישובים. הדבר נכון במיוחד לגבי היישובים הערביים, אשר מרביתם נמצאים בפריפריה גיאוגרפית וחברתית וסובלים מאפליה מתמשכת בפיתוח ותכנון תשתיות תחבורה, ומרמת שירות נמוכה של תחבורה ציבורית.
אנו פועלים לצמצום הפערים, לקידום ושיפור התחבורה הציבורית ותשתיות התחבורה בכל היישובים הערביים באמצעות עבודה מול משרדי הממשלה השונים, ריכוז פעילות ועדת התחבורה מטעם ועד ראשי הרשויות הערביות, סיוע לרשויות המקומיות הערביות ושיתוף פעולה עם ארגוני חברה אזרחית אחרים הפועלים בתחום.
- אזרח יהודי מקבל בממוצע פי 2.5 יותר שירותי תחבורה ציבורית ביחס לאזרח ערבי שמתגורר ביישוב עם מאפיינים דומים
- בכמעט חצי מהערים הערביות אין שירות תחבורה ציבורית עירוני, בעוד אין עיר יהודית אחת ללא קו פנימי.
- הוצאה של משפחה ערבית בחודש על תח"צ ותקשורת: 3,700 ש"ח | הוצאה של משפחה יהודית בחודש על תח"צ ותקשורת: 2,800 ש"ח
מה הבעיה?
תחבורה ציבורית היא שירות בסיסי וכלי חיוני להגשמת הזכות הבסיסית לתנועה ולצמצום וסגירה של פערים חברתיים וכלכליים. חשיבותה של תחבורה ציבורית טובה והצורך בה כתנאי לחברה בריאה, לשמירה על הסביבה ולפיתוח כלכלי וחברתי הם מוסכמה בשדה המדיניות הציבורית בכל העולם זה זמן רב. תחבורה ציבורית חיונית במיוחד עבור אוכלוסיות מוחלשות, על מנת לשפר את נגישותן לצריכת שירותים, תעסוקה, השכלה, תרבות, פנאי ועוד, והיא גם בסיס להתפתחותו של מרקם עירוני חי ופעיל. הדבר נכון במיוחד לגבי היישובים הערביים, אשר מרביתם נמצאים בפריפריה גיאוגרפית וסובלים מאפליה מתמשכת בפיתוח ותכנון תשתיות תחבורה, ומרמת שירות נמוכה של תחבורה ציבורית.
מדינת ישראל, מאז הקמתה ועד לפני מספר שנים, השקיעה משאבים רבים באספקת שירותי תחבורה ציבורית ליישובים היהודיים, אך כמעט לא עשתה כן ביישובים הערביים. למעשה, רק בשנת 2012 החל משרד התחבורה להכניס שירות תחבורה ציבורית לתוך היישובים הערביים (פרט לנצרת). כך, במשך עשרות שנים מדינת ישראל הפלתה והזניחה את היישובים הערביים בתחום התחבורה הציבורית על כל חלקיו, הן בעיצוב המדיניות והן בהקצאת המשאבים הממשלתיים לביצועה ויישומה.
+ תוצאות ההזנחה
כתוצאה מהזנחה זו, חלק מהיישובים הערביים סובלים מהיעדר מוחלט של תחבורה ציבורית עירונית בעוד אצל אחרים רמתה נמוכה ביותר.
קראו עוד+ ניצני השינוי
ההשקעה הממשלתית הגדולה בתחבורה ציבורית ביישובים הערביים התחילה בשנת 2015 והמשיכה עם החלטת ממשלה 922 לפיתוח כלכלי בחברה הערבית,
קראו עוד+ הפערים במספרים
לפי נתוני דו"ח משרד התחבורה לשנת 2018, אזרח יהודי מקבל בממוצע פי 2.5 שירותי תחבורה ציבורית ביחס לאזרח ערבי שמתגורר ביישוב עם מאפיינים דומים.
קראו עוד+ תשתיות
לכל אלו נוספת בעיית התשתיות החמורה ביישובים הערביים. כשאנחנו מדברים על תחבורה ביישובים הערביים
קראו עודיותר לעומק
+ השימוש בתחבורה הציבורית ביישובים הערביים
תחבורה ציבורית היא קודם כל זכות בסיסית, נגזרת של הזכות לתנועה, והנגשתה צריכה להיות שוויונית.
קראו עוד+ הפערים בין היישובים הערביים ליישובים היהודיים במצב התחבורה הציבורית
במשך עשרות שנים הפלתה מדינת ישראל את היישובים הערביים בתחום התחבורה הציבורית, הן בעיצוב המדיניות והן בהקצאת המשאבים הממשלתיים לביצועה ויישומה. כתוצאה מכך נוצרו פערים גדולים בהיקפם ובאיכותם של שירותי התחבורה הציבורית בין יישובים ערביים ויהודיים.
קראו עוד+ בשביל תחבורה ציבורית טובה, צריך לחזק את הרשויות הערביות
המאפיינים הייחודים של היישובים הערבים, בכל הנוגע לתכנון שירות תחבורה ציבורית (רחובות צרים, היעדר מדרכות, טופוגרפיה הררית ושיפועים חדים), מקשה על משרד התחבורה לתכנן ביישובים אלו מערך שירות תח"צ אפקטיבי.
קראו עוד+ התחבורה הציבורית בנגב
שירותי תחבורה ציבורית הינם שירותים בסיסיים שעל המדינה לספק לאזרחיה על מנת שיוכלו להגיע מביתם לעבודה, ללימודים, למקומות בילוי, למרכזי שירותים רפואיים וכו'.
קראו עוד+ תחבורה ציבורית טובה ביישובים הערביים - כלי לצמצום פערים כלכליים
בנוסף להיותה של התחבורה הציבורית זכות בסיסית שחייבת להיות מונגשת באופן שוויון, היא גם כלי המסייע לצמצום פערים.
קראו עוד+ הנגשת שירותי התחבורה הציבורית לשפה הערבית
שירותי התחבורה הציבורית ביישובים ערביים מאופיינים ברמת זמינות ותדירות נמוכה וברמת תשתיות תחבורה ירודה בהשוואה ליישובים יהודיים בסדרי גודל דומים.
קראו עודאיך אנחנו משפיעים?
+ תחבורה ציבורית ככלי לסגירת פערים בין ערבים ויהודים!
תחבורה ציבורית היא שירות חיוני וזכות בסיסית וחובת המדינה לספקה באופן שוויוני. בנוסף, היא גם כלי חיוני לצמצום פערים חברתיים וכלכליים.
קראו עוד+ מינוי אחראי תחבורה ציבורית ברשויות!
על כן בשנים האחרונות אימצה הממשלה את המלצתנו למנות ביישובים הערביים תקן למשרת אחראי על תחבורה ציבורית.
קראו עוד+ הנכחת השפה הערבית באוטובוסים וברכבות!
בשנים האחרונות סיכוי-אופוק רשמה הצלחות חסרות תקדים בתחום הנכחת השפה הערבית בשירותי התחבורה הציבורית בישראל.
קראו עוד


